Wednesday, October 31, 2012

Aku #50



A good writing comes with a good background music, jokes.




______________________________________________________________________________________________


"Jika esok hari aku mati, kau tuliskan lah aku satu cerita atau sebuah lagu atau empat perenggan puisi atau satu baris perkataan atau satu perkataan untuk aku atau satu senyuman di depan kubur aku."

______________________________________________________________________________________________



Pada suatu hari,
nak dikatakan hidupnya tak ada lah susah dan tak ada lah senang. 
Bak kata ibunya; 

"Kami tak pernah lapar."

Dibesarkan oleh dua manusia mulia yang berkahwin pada umur muda,
si bapa bekerja di kedai snooker dan si ibu sebagai tukang gunting rambut yang terletak di bangunan yang sama dengan tempat bekerja si suami yang mempunyai seorang cahaya mata pada umur dua-puluh-satu tahun.

Anaknya kecil, minum susu mahal dan suka membuat hati ibu bapanya runsing.


Anaknya semakin membesar dan tidak cukup didikan akhlaknya.


Anaknya membesar suka merayau, melawan, menumbuk muka rakan apabila kakinya disepak oleh rakan ketika bermain bola di padang.


Anaknya semakin membesar suka mencuri, sudah mula hisap rokok murah.


Anaknya membesar, membuat ibu bapanya sudah tiada harapan untuk hidup.


Anaknya syaitan, macam bodoh menyusahkan orang ramai. Dibenci jiran, dibenci cikgu dan pada satu masa dibenci oleh rakan-rakanya sendiri sehingga tiada seorang pun peduli akan dia lagi.

Jujurnya,
jika aku dilahirkan sebagai bapanya, sumpah aku tak akan sempat merasa hidup di "Kie Eyl", bunuh diri atau sengaja memotong brek kereta sehingga terlibat dengan kemalangan di Batu Enam Terengganu.

Dan,

jika aku dilahirkan sebagai ibunya, sumpah aku akan sengaja menikam diriku menggunakan pisau pemotong bawang ketika memasak masakan tengah hari.


Mujurlah "tuhan" mencipta satu benda yang dinamakan sebagai akal.
Kalau tidak, anak mereka itu pasti tidak dapat menulis cerita yang membosankan ini.


Terima kasih Mohd Zawawi Bin Haji Deraman dan Zaimah Binti Abd. Aziz.

No comments: